2010. aug. 26. | By: SBE

Az iskolai könyvtár gyűjtőköre

Az iskolai könyvtár az oktató-nevelő munka eszköztára amely kapcsolódik a műveltségi területek követelményrendszeréhez és az iskolai tevékenység egészéhez.

Gyűjtőkörét az iskolánk által megfogalmazott és a nevelőtestület által elfogadott pedagógiai program határozza meg.

A dokumentumok kiválasztása, pedagógiai felhasználása a könyvtárostanár és a tantestület együttműködésén alapul.

Az állomány tervszerű fejlesztésekor az iskolai pedagógiai program cél- és feladatrendszeréből indulunk ki, amely meghatározza könyvtár alapfunkcióját.

Az ebből adódó feladatok megvalósítását segítő információhordozók (könyvek, időszaki kiadványok, tankönyvek, audiovizuális dokumentumok stb.) tartoznak az állomány fő-gyűjtőkörébe.


1. Az iskolai könyvtár gyűjtőkörét meghatározó tényezők

A gyűjtőkör meghatározásánál az iskola programjából kell kiindulni és fel kell mérni a külső források használatának lehetőségét.

Az iskola: - szerkezete és profilja
- nevelési és oktatási célja
- tanterve és tantárgyi követelményrendszere
- tehetséggondozási és felzárkóztatási programja

Az iskolán kívüli források: - más könyvtárak szolgáltatásainak igénybevétele
- könyvtárközi kölcsönzés
- számítógépes hálózaton elérhető információs források
- adatbázisok.


2. A gyűjtés köre

A könyvtár állományába tartozó dokumentumokat főgyűjtőköri és mellékgyűjtőköri szempont szerint kell gyűjteni.

A könyvtár főgyűjtőkörébe tartoznak az alábbi dokumentumok:

Szépirodalom: - prózai, lírai és drámai antológiák,

- klasszikus és kortárs szerzők művei, gyűjteményes kötetei

- nemzetek irodalma (klasszikus és modern irodalom)

- tematikus antológiák

- népköltészeti irodalom

- a tantervhez kapcsolódó kötelező és ajánlott olvasmányok

- a nevelési program megvalósításához szükséges alkotások

Szakirodalom, ismeretközlő irodalom:

- a tudomány, a kultúra, a hazai és az egyetemes művelődéstörténet

- középszintű elméleti és történeti összefoglalói

- a tananyaghoz kapcsolódó - a tudományokat részben vagy teljesen
bemutató alap- és középszintű segédkönyvek, összefoglalók

- a szakmai tárgyakhoz kapcsolódó közgazdasági szakirodalom

- a szakmai vizsgához kapcsolódó szakszótárak

- a külkereskedelmi ügyintézéshez, vállalkozásokhoz kapcsolódó szakirodalom

- a tanirodához kapcsolódó szakirodalom (pénzügy, banki műveletek,
tőzsde, marketing)

- tankönyvek, munkafüzetek, feladatlapok

- a kerületre vonatkozó helyismereti, helytörténeti kiadványok,

Kézikönyvtári állomány:

- általános és szaklexikonok

- általános és szakenciklopédiák

- szótárak, fogalomgyűjtemények

- kézikönyvek, összefoglalók

- adattárak, almanachok

- atlaszok, térképek

Pedagógiai gyűjtemény:

- pedagógiai és pszichológiai lexikonok, enciklopédiák

- fogalomgyűjtemények, szótárak

- pedagógiai, pszichológiai és szociológiai összefoglalók

- a pedagógiai program megvalósításához szükséges irodalom

- a műveltségi területek módszertani segédkönyvei, segédletei

- alkalmazott pedagógiai, pszichológiai és szociológiai művek

- tanítás- és tanulás módszertani kiadványok

- a tanításon kívüli foglalkozások dokumentumai

- az iskolával kapcsolatos statisztikai és jogi gyűjtemények

- általános pedagógiai és tantárgymódszertani folyóiratok

- az iskola történetéről, névadójáról szóló dokumentumok



Könyvtári szakirodalom:

- könyvtártani összefoglalók

- kurrens és retrospektív tájékozódási segédletek

- könyvtárügyi jogszabályok, irányelvek

- a könyvtárhasználattan módszertani segédletei

- a könyvtári feldolgozómunka szabályzatai

- iskolai könyvtárakkal kapcsolatos kiadványok

- módszertani folyóiratok.

A mellékgyűjtőkörbe sorolandók mindazon dokumentumok, melyek nem tartoznak a felsoroltakhoz, illetve azok határesetei. Ezeket esetenként, az iskola céljait, feladatait és pénzügyi szempontjait figyelembe véve szerezzük be.

3. A gyűjtés mélysége, nyelvi és időbeli határai

3.1 Az iskolai könyvtár a teljesség igényével gyűjti a magyar nyelven megjelenő kiadványok közül a következőket:

- lírai, prózai és drámai antológiák

- klasszikus és kortárs szerzők művei, gyűjteményes kötetei

- klasszikus és kortárs szerzők teljes életművei

- közép- és felsőszintű általános lexikonok és enciklopédiák

- a tudományok, a kultúra, a hazai és az egyetemes művelődéstörténet elméleti és módszertani összefoglalói

- a tananyaghoz kapcsolódó - a tudományokat részben vagy teljesen bemutató középszintű segédkönyvek, történeti összefoglalók

- szaktantárgyakhoz kapcsolódó alap- és középszintű elméleti irodalom és történeti összefoglalók

- az érettségi vizsga és a szakképesítő vizsga követelményrendszerének megfeleltetett középszintű irodalom

- kötelező és ajánlott olvasmányok

- a nevelés és oktatás elméletével foglalkozó legfontosabb kézikönyvek

- a különféle tantárgyak oktatását segítő módszertani kézikönyvek

- a felvételi követelményekről, a továbbtanulás lehetőségeiről szóló kiadványok,

- az iskolai könyvtár tevékenységét érintő jogszabályok

- az oktatással összefüggő statisztikai kiadványok

- családjogi, gyermek- és ifjúságvédelmi jogszabályok

- tanügyigazgatással, gazdálkodással kapcsolatos szakirodalom.

3.2 Az iskolai könyvtár válogatva gyűjti magyar nyelven az iskola pedagógiai programját és pénzügyi szempontjait figyelembe véve a következőket:

- nemzetek irodalma,

- tematikus antológiák,
- életrajzok, történelmi regények,

- szakmai tárgyakhoz kapcsolódó felsőszintű irodalom,

- számítástechnikával, informatikával kapcsolatos irodalom,
- tantárgyi bibliográfiák,
- állománygyarapítási kiadványok, jegyzékek.

4. A gyűjtés dokumentumtípusai

A könyvtár gyűjtőköre magába foglalja az iskola feladatainak ellátásához szükséges alább felsorolt dokumentumtípusokat illetve nem nyomtatott ismerethordozókat.

4.1 Könyvek és könyvjellegű kiadványok

4.2 Periodikák - napilapok,
- ifjúsági lapok,
- pedagógiai folyóiratok,
- szakmai lapok,
- tanügyigazgatással kapcsolatos folyóiratok.

4.3 Aprónyomtatványok

- az iskolai élet dokumentumai

- előadások, szaktanácsadók összegezései

- pedagógiai elemzések, értékelések, jelentések

- nyomtatványok, prospektusok, plakátok

4.4 Nem hagyományos dokumentumok

- képes dokumentumok: oktatófilmek, művészfilmek, diaképek,
- hangzó dokumentumok: hanglemezek, nyelvi és irodalmi kazetták

- számítástechnikai ismerethordozók: CD, CD-ROM, lemez, szoftver, multimédia, Internet

- oktató programcsomagok.